Čo nám zanechal Guttenberg?“
Dobrý deň! Ďakujeme za pozvanie na túto konferenciu.
Pracujem na Základnej škole v Krásne nad Kysucou, učím slovenský jazyk a literatúru a vďaka tomu som zdedila aj prácu v školskej knižnici.
Mestečko sa nachádza na severe Slovenska, má približne 7000 obyvateľov.
Školská knižnica sa nachádza v hlavnej školskej budove, má 767 potenciálnych čitateľov, registrovaných používateľov 513.
Priestory knižnice
Nie je výnimkou, že do knižnice prichádzajú aj naši bývalí žiaci. Na konci roka 2007 sme vlastnili 3383 titulov, ale vďaka ZRPŠ, Občianskemu združeniu Rada rodičov, sponzorom našu knižnicu neustále dopĺňame. Vlastníme encyklopédie, ktoré nevlastní ani mestská knižnica. Žiaci majú umožnený prístup do knižnice každý deň.
Priestory knižnice využívame aj ako mediálne centrum. Vyučujú sa tu niektoré predmety, žiaci pracujú v tvorivých dielňach, organizujeme besedy so spisovateľmi, kvízy i olympiády z niektorých predmetov.
K Medzinárodnému dňu školských knižníc 22.10.2007 sme spoločne s pedagogickou radou a sponzormi zorganizovali celoškolské podujatie
"Čo nám zanechal Guttenberg?"
I keď to nebol prvý projekt školskej knižnice, aj tak sa stretol s neuveriteľným nadšením, nielen zo strany pedagógov, ale predovšetkým žiakov. Tí chodili s novými nápadmi už na začiatku mesiaca. Mali sme problém vybrať tie najlepšie podujatia. Žiaci nižších ročníkov pracovali v priestoroch knižnice a po prečítaní vybranej rozprávky kreslili svoje vlastné ilustrácie, z ktorých vznikla pekná výstavka.
Druháci pracovali s citátom J.A.Komenského:
„Nemilovať knihu znamená nemilovať múdrosť a nemilovať múdrosť znamená stávať sa hlupákom.“ Zoznámili sa výrobou vlastnej knihy, rozdelili si povolania a vytvorili svoje vlastné – O škaredom káčatku, Maľované čítanie či puzzle Perníková chalúpka a jednoduché leporelá.
Vo viacerých triedach sa prezentovali mladí herci. V jednoduchých dramatizáciách sme mohli stretnúť Harryho Pottera, Červenú čiapočku, Kubka s Maťkom, Narniu, ale aj kohútika a sliepočku v bábkovom divadielku.
Dva záujmové útvary pokračovali neúnavne v nácviku miniatúry a poetického pásma a postúpili na celoslovenské prehliadky.
Súbor Pierka s Rúfusovou rozprávkou Či jesto pravda na svete...
Súbor Solitér na motívy knihy Nade Hájkovej Nikto má nemá rád.
Žiaci jednej deviatej triedy realizovali projekt Vedecko-fantastická literatúra tvorivo. V piatich skupinách najskôr pracovali metódou rotujúci prehľad, získavali informácie z kníh, iného pripraveného materiálu a počítača s pripojením na internet. Následne si rozdelili úlohy:
1.Vytvorili galériu nápadov a vynálezov – úlohou bolo manuálne vytvorenie vlastného vynálezu /zlepšovák/.
2.Práca na prezentácii v programe MS Word na tému Vynálezy a vynálezcovia v minulosti.
3.Vytvorme si robota/ pomocou kartónových škatúľ, farebného papiera, farieb,.../.
4.Inscenácia vlastnej ukážky so sci-fi námetom/ neskôr spracovaná ako videonahrávka na CD/.
5.Spoločná konferencia na tému: Kedy je rozvoj vedy a techniky pre ľudstvo prínosom, kedy ohrozením?
Talentovaní výtvarníci priniesli námety a veľkoplošne pomaľovali v areáli školy fasádu garáží, ktorá tvorí jednu časť oplotenia i panelovú cvičnú stenu na tenis.
Aj učitelia cudzích jazykov vytvorili tvorivú dielňu – porozumenie a reprodukcia prečítanej rozprávky plus nahrávanie dialógov na CD.
Takto sa pokúšala jedna trieda vytvoriť spoločnými silami príbeh. Prví traja vytvorili začiatok, potom sa pri počítači vymenili a v príbehu pokračovali ďalší žiaci.
Skriňa
(Originálna práca žiakov bez opravy.)
V jeden krásny deň sme boli u babky na prázdninách. Požičali sme si od nej skriňu, primontovali sme na ňu kolieska a spúšťali sme sa dolu ulicou. Začali sme mávať dverami a skriňa vzlietla.
Chladný vietor nás unášal ponad rozkvitnuté polia, ktoré sa strácali v diaľke. V našom úmysle bolo pristáť, no nevedeli sme ako. ,,Ako?“- to bola naša jediná otázka.
Strašne sme sa báli. A v tom ešte začal fúkať silný vietor. Nad nami sa začali objavovať husté mraky.
Mraky pohlcovali všetko, čo sa im priplietlo do cesty. Keď fúkal vietor, tak sme sa báli až nám bolo do plaču.
A však o chvíľu vietor prestal fúkať a my sme si s radosťou vydýchli, no neuvedomili sme si, že sa valíme rovno na zem. Padali sme dole. Asi tak 500 m nad zemou sme zoskočili. Ostal po nás len mastný fľak. Prežili sme so zlomeninami, ale aj tak to boli najlepšie prázdniny.
Výsledkom celoškolského podujatia bol nielen príjemne a hodnotne strávený deň, ale i zisk finančného príspevku v hodnote 20 000,- Sk.
Prebúdzanie záujmu o literatúru u detí nie je len záležitosťou jednorazovej akcie, ale je to dlhodobý proces. Ten pokračoval v decembri zaujímavými podujatiami – Regionálne zvyky a tradície (dramatizácia ľudových zvykov – Lucie, páračky....), pečenie perníkov, výroba domácich ozdôb. A v duchu citovaného hesla J. A. Komenského, už spomenutého v projekte, sme finančný výťažok venovali na misijné diela - pomoc deťom v Afrike (možno i na ďalšie vzdelávanie týchto detí).
Marec - mesiac knihy sme otvorili výstavkou najstarších kníh. Deti ich priniesli z domácich knižníc. Bola to vhodná motivácia pre vytváranie vlastných kníh, ktoré sa stali súčasťou tejto marcovej výstavy. Ktohovie, či z týchto malých spisovateľov nerastie nový Jašík.
Ak niekedy zavítate do nášho mestečka, ste u nás srdečne vítaní.
Mgr. Daniela Žovinová, ZŠ Mládežnícka 1343, 023 02 Krásno nad Kysucou, Slovenská republika, E-mail: skola@zskraskys.edu.sk
Súbor na stiahnutie: <-- Školská knižnica