Poézia Rudolfa Jašíka
Básne začal písať
v štyridsiatych rokoch. V rokoch 1943–1944 pracoval po prvom návrate
z východného frontu vo vojenskej redakcii Slovenského rozhlasu
v Bratislave. V tomto období sa zblížil so skupinou slovenských
nadrealistov. Jeho básne dosvedčujú, že na vojnové skutočnosti reagoval útekom
do krajiny poézie. Táto tvorivá odbočka Jašíkovi zostala v štýlotvornej
rovine, kde mu potom próza poskytla väčšiu voľnosť aj manévrovací priestor.
Po oslobodení napísal básnickú
zbierku Moje mesto, ktorá mu vyšla v roku 1945.
Ostatné básnické cykly Ypsilon, Dve rieky ostali
v rukopisoch a vyšli až po Jašíkovej smrti. V roku 1966 vyšli pod
názvom Ponurý most spolu s niektorými krátkymi
prozaickými juveníliami. Zbierky Ypsilon, Dve rieky a Moje mesto
ucelene knižne vyšli až ako 1. zväzok súborného Diela
(1979).
Prozaická tvorba Rudolfa Jašíka
Najvlastnejšou témou Jašíkových
prozaických diel sa stal človek so svojím životným osudom, človek vytrvalo sa
boriaci s problémami dopadajúcimi na neho a usilujúci sa premeniť
nádeje na skutočnosť. Námety mu poskytovali hlavne rodné Kysuce.
Próze sa začal intenzívnejšie
venovať po vojne. V roku 1946 začal písať prózu Laktibrada,
ktorá je ladená autobiograficky. Toto prvé významnejšie dielo je podobenstvom o
vojne a udalostiach v Slovenskom národnom povstaní. Knižne bolo vydané až
po smrti autora v roku 1966 v zbierke poézie a próz Ponurý
most.
Začiatkom 50-tých rokov začal
pracovať na próze Kamenný dom, ktorú prepracoval na román
a nazval ho Biely chlieb. V roku 1953 ho odovzdal na
posúdenie. Z tohto diela sa nám zachoval len fragment
Puntiky. Román Biely chlieb zachytáva udalosti v jednej dedine –
nie je dôležité, ktorej dediny sa menovite týka. Vo väčšine zo slovenských dedín
sa čo-to z Bieleho chleba odohralo. Hrdinovia románu sú obyčajní ľudia,
ktorých bežne stretávame. Jednoduchý sú len naoko. Vo vnútri sa skrýva nesmierne
bohatstvo a múdrosť.
V roku 1953 takisto začal
pracovať na prvom úspešnom románe Na brehu priezračnej rieky.
Tento román vyšiel v roku 1956. Počas svojho života vydal iba dva romány,
tým druhým bol román Námestie svätej Alžbety.
V prvom baladicky ladenom
románe Na brehu priezračnej rieky (vyšiel v roku 1956)
vytvoril lyrickoepický obraz kysuckej biedy, keď opísal osudy obyvateľov
Hrubého pľacu a mladého revolucionára Štefana v čase hospodárskej krízy v
30. rokoch 20. storočia, čo viedlo k štrajku. Román bol zároveň aj knižným
debutom. Majstrovsky v ňom nadviazal na tradíciu slovenskej lyrizovanej prózy
s využitím prvkov baladickosti a dal jej silné sociálne zafarbenie, keď
napr. opísal hladový pochod roľníkov a robotníkov Horných Kysúc 18. januára 1933
do Čadce. Román predstavuje Kysuce ako biedny, ale krásny kraj. Zdôrazňuje, že
bieda zbavila človeka jeho ľudskej dôstojnosti a to napr. cez postavu žobráka
Vinca, ktorému stačí kôrka alebo zemiak, a keď to nedostane, tak to ukradne, či
cez postavu hrobáar čakajúceho na smrť richtára, lebo mu richtárka sľúbila 5
korún. „Človek čaká na utrpenie iného, aby si zlepšil vlastné postavenie“,
hovorí autor v knihe a je tu ešte mnoho postáv, cez ktoré vyjadril život
bedárov na Hrubom pľaci.
Druhý román, Námestie
svätej Alžbety ( vydaný v roku 1958),vznikol na pôdoryse ľúbostného
príbehu židovského dievčaťa Evy a slovenského katolíckeho chlapca Igora
z periférie mesta na slovenskom juhu (predobrazom bola Nitra). Hĺbavo
vystihol atmosféru aj tragiku rasových predsudkov počas vojny a zaujal jasné
protifašistické postoje. Román má výrazný protifašistický charakter, vyjadrený
citovým protestom. Lásku v ňom Jašík zdôrazňuje ako jednu z najväčších
hodnôt: „Láska je nesmrteľná. Neumiera. Ide do hrobu. Len ide do hrobu.
Neumiera. To iba myšlienky tlejú a ostáva z nich popol“. Stvárnením
pohnutých osudov mladých ľudí počas druhej svetovej vojny na pozadí ľúbostného
príbehu odsúdil fašizmus a rasovú segregáciu.
V roku 1957 začína
pracovať na súbore noviel Čierne a biele kruhy (vyšli až po jeho
smrti v roku 1961) a súčasne uverejnil poviedky Na samote, Spomienka,
Noc, novely Mŕtve oči, Verona (Čas medených tvárí) Mesiac na vode, Popolavá
vrana, Človek patrí zemi ( Povesť o bielych kameňoch).
V zbierke noviel
Čierne a biele kruhy nanovo spracoval kysuckú tematiku
s lyrickým pretlačením čarovného vrchárskeho sveta, kde z baladického
rámca postupne vystupujú do popredia sociálne a ľudské problémy Kysučanov.
V roku 1959 sa začal
zamýšľať nad trilógiou o Slovenskom národnom povstaní, ktorá mala dovŕšiť
jeho tvorbu s témou protifašistického odboja. Prvý diel a časť druhého
vyšli posmrtne pod názvom Mŕtvi nespievajú (1961), kde podal obraz
života počas prvej Slovenskej republiky a tragické osudy slovenských vojakov,
najmä poručíka Kľaka, na východnom fronte. Táto trilógia patrí
k jeho vrcholným dielam. Je to veľkolepá, moderná a realisticky
koncipovaná freska o pomeroch na Slovensku v období druhej svetovej vojny
až do vypuknutia povstania, kým v druhom paralelnom obsahovom plátne
zobrazil osudy slovenských vojakov na východnom fronte.
Ďalší známy fragment
v Jašíkovej tvorbe predstavuje dielo Povesť o bielych kameňoch
(vyšiel taktiež po autorovej smrti v roku 1961).
Dôvod, prečo je nám Jašíkove
dielo také blízke, je práve jeho osobný prístup. Skutočnosť, že zaznamenal to,
čo prežil, ale hlavne precítil.
„... písal to, čo považoval za svoj skromný príspevok
citovej a myšlienkovej výchove slovenského človeka ...Chcel dať čitateľovi
materiál na premýšľanie.“ (Truhlář, B.: Urx, Jilemnický, Jašík. Bratislava,
Epocha 1969.)
|